Soubor zásadních důvodů pro zachování provozuschopnosti letiště Plzeň – Líně (LKLN)

Vážení zastánci zachování plné provozuschopnosti letiště Plzeň – Líně.

Dne 11. 2. 2023 jsme se při protestní akci na letišti Praha Ruzyně vzájemně ujistili, že do konce měsíce února bude publikován ucelený soubor zásadních důvodů, proč vládě ČR nedovolíme demolici LKLN. Prvotní výstup z této akce byl zveřejněn dne 16. 2. 2023. Zejména na sociálních sítích byla tato informace sdílena v doposud nevídaném rozsahu. Český svaz letectví společně s iniciativou Zachraňme letiště Líně, s Evropskou agenturou pro rozvoj všeobecného letectví, s obyvateli dotčených obcí v okolí letiště a s provozovateli leteckých firem na LKLN považují níže uvedený soubor důvodů za dostatečně pádný argument především pro nového prezidenta ČR, aby vyvinul účinný tlak na vládu a zamezil likvidaci tohoto letiště, dokud je čas. Aby tak dostál své definici vládního záměru: „Zrušení letiště Líně považuji za bezpečnostní riziko pro ČR“, kterou argumentoval v předvolebním rozhovoru pro masmédia dne 25. ledna 2023. Aby zároveň realizoval obsah sloganu ze své předvolební kampaně: „Do tohoto státu zavedu klid a pořádek“. Jak se nový prezident ČR v této souvislosti zachová? Nebude mlčet, jako jeho předchůdce?

 

Soubor zásadních důvodů pro zachování provozuschopnosti letiště Plzeň – Líně (LKLN)

Oblast bezpečnosti a obranyschopnosti České republiky

  1. Nejzápadnější vojenské letiště ČR

Po rozhodnutí o zrušení letiště Žatec a jeho následné realizaci na konci minulého století je LKLN aktuálně už posledním vojenským letištěm západně od Prahy. Dříve fungující a ve své době nejmodernější vojenské letiště v Československu (dislokace MiG-29) bylo reálně zlikvidováno vládním rozhodnutím před více než dvaceti lety – navíc bez jakékoli okamžité vidiny pro využití prostoru, který po likvidaci letiště zůstal.

  1. Prostor použitelný pro mobilizaci a při řešení následků přírodních katastrof
  2. a) Současná bezpečnostní situace v Evropě je nesporně velmi komplikovaná a její vývoj lze jen s obtížemi jednoznačně predikovat, byť v rozsahu měsíců, natož roků, resp. desetiletí. Válečný konflikt na Ukrajině rozhodně nevytváří podmínky k lehkomyslnému zacházení s kapacitami využitelnými pro obranu státu. NGŠ AČR připomíná čím dál častěji a důrazněji naléhavost pohotovosti k mobilizačním úkolům. V případě nutnosti jejich realizace je LKLN jediným využitelným vojenským prostorem v celém západočeském regionu k jejich přípravě už v době klidu zbraní a k případnému soustředění a výcviku záloh.
  3. b) V souvislosti s jakoukoli složitou přírodní situací je LKLN jediným vhodným místem v Plzeňském kraji pro přijímání případné humanitární pomoci vzdušnou cestou. Ukazuje se nezbytné odpovědně vnímat současnou situaci v Turecku a v Sýrii po zemětřesení, resp. složitou situaci při nedávném požáru v regionu Hřenska a po zásahu tornáda na jižní Moravě a na Lounsku.
  4. Letecká záchranná služba

Výcvik vojenských leteckých, úzce specializovaných, odborníků je velmi specifický a tvoří základ výcviku pro působení tohoto druhu vojenské letecké služby jak v míru při nejrůznějších nehodách, nebo při živelních pohromách, tak v podmínkách případného ozbrojeného konfliktu.

  1. Možnost rozptýlení úsilí letectva

Taktika mírového provozu operačních leteckých základen a případného rozptýlení letectva při zvýšení hrozby ozbrojeného konfliktu vznikla již před WWII. Ve Švédsku byla v období studené války tato taktika zdokonalena v mírové praxi a dnes je celosvětově pokládána za samozřejmost. V době hrozby ozbrojeného konfliktu se veškerá civilní letištní infrastruktura státu dostává do kompetence využití vojenským letectvem. Proto je nenormální zbavovat se předurčeného vojenského letiště ve prospěch cizí soukromé firmy. Dlouhodobé plány vedení bojové činnosti vojenským letectvem, které jsou teoreticky procvičovány na mapách, jsou jedna věc. Skutečný průběh bojových operací, které vždy podléhají mnoha vnějším a velmi často neočekávaným vlivům, je většinou věc druhá a nezřídka velice odlišná. Z toho vyplývá nutnost disponovat co největším počtem využitelných letišť, pokud možno rozložených po celém území státu. A proto je z taktického hlediska nepřípustné z tohoto osvědčeného systému vyloučit celý západočeský region.

  1. Spojenectví a jeho historicky křehká spolehlivost

Argument, který se odvolává na spojenectví s Německem a dalšími západoevropskými státy a z tohoto faktu vyplývající možnost absence letiště v západočeském zájmovém prostoru, je už ze své podstaty scestný. Do roku 1989 bylo Československo svázáno spojenectvím se SSSR na věčné časy. Výsledek tohoto vztahu je známý již více než 30 let. Zpočátku údajně řízená imigrace do států na západ od hranic ČR se po velmi krátkém časovém intervalu postupně stává již naprosto nezvladatelnou. Tento fakt rozhodně nevytváří do budoucnosti maximálně 2 generací sebemenší jistotu, že se z proklamovaného spojence opět nestane protivník pod nadvládou odlišného etnika. Právě proto je životně důležité pro obranyschopnost státu v budoucnu disponovat všestranně využitelným letištěm rovněž v západočeském regionu.

Oblast ekonomiky a prosperity

  1. Letiště je aktivně využíváno pro odborný výcvik letců

Existence leteckých škol na LKLN a zkušenosti z jejich dlouhodobé činnosti jsou zárukou kvality výcviku budoucích profesionálních letců a ostatních leteckých specialistů, použitelných pro civilní i pro vojenské účely.

Existence leteckého muzea je významným atributem k připomínání tradic více než stoleté historie československého letectví

  1. Dopravní infrastruktura – důležitá pro rozvoj regionu

Likvidace letiště Žatec a následný těžkopádný vývoj situace v zóně Triangle je odstrašujícím příkladem nepromyšleného postupu tehdejší vlády. Dnes tomuto průmyslovému objektu a Ústeckému kraji srovnatelné letiště bytostně chybí. Také proto byl před pěti lety oficiálně odborně posuzován vypracovaný předprojekt případné výstavby vzletové a přistávací dráhy s odpovídající letištní infrastrukturou v této zóně s výsledkem – Neuskutečnitelné.

  1. Samozřejmá součást regionů

Netoliko lokality u leteckých základen VzS AČR, ale téměř žádné velké město v ČR, s výjimkou právě Ústí n/L, není bez využitelného letiště – Praha, Plzeň, České Budějovice, Hradec Králové, Pardubice, Brno, Ostrava. Rovněž rozlohou menší regiony disponují provozovaným zpevněným letištěm jak pro mír, tak pro podmínky vedení bojové činnosti – Karlovy Vary, Bechyně, Přerov, Mnichovo Hradiště, Česká Lípa (Mimoň), Milovice apod. Jestliže i dálniční úseky u Měřína a u Vyškova jsou udržovány ve stavu použitelném pro VzS AČR, postrádá vládou zamýšlená likvidace LKLN veškerou logiku a vykazuje výrazné prvky vědomého oslabení infrastruktury, nezbytné pro obranyschopnost státu.

 

Oblast rozvoje regionu do budoucna

  1. Pravděpodobnost vybudování letiště srovnatelného významu.

Ke konstatování, že vybudování letiště podobné velikosti a funkce kdekoli v ČR v přijatelném časovém horizontu je nereálné, není třeba jakékoli další hluboké analýzy. Existuje pro něj mnoho logických zdůvodnění, která odezněla na všech dosavadních protestních akcích z úst znalých a renomovaných právníků a ekonomů. Neméně podstatným je obsah bodů č.1 a č.7 tohoto souboru. Proto vládou slibovaná výstavba nového srovnatelného letiště v západočeském regionu, s bezpodmínečně nutným časovým předstihem jejího ukončení před faktickým zahájením demolice LKLN, je nevěrohodná.

  1. T. G. Masaryk neprohlásil nadarmo, že vzduch je naše moře.

Možnost propojení regionu se světem nikoli pouze pozemními komunikacemi vytváří pro tento, jako pro každý jiný, region nepostradatelný bonus. LKLN disponuje potenciálem, aby v budoucnu zaznamenalo dopravní rozvoj podobný letišti Planá u Českých Budějovic.

 

Dne 26. 2. 2023

Vašek Václav, předseda ČsSL