Beta Minor opět poletí...

Před dvěma roky, v dobách, kdy jsme ještě mohli naplno užívat svých nezadatelných svobod, ovlivňováni toliko bezvýznamnými chorobami typu chřipka, rýmička, rakovina, či cirhóza jater, zasáhla letecký svět další tvrdá zpráva. Cituji z tisku - Na Prachaticku spadlo letadlo, pilot zemřel...


https://tv.idnes.cz/…jda
 

https://www.denik.cz/…tml

 

 Tragédie, o tom není pochyb. Takové věci se stávaly a stávají. A bohužel budou, to už je holt odvěká daň za to, že se člověk pokouší o pohyb jemu nevrozený, tudíž nepřirozený. Však vzpomeňme na Ikara, průkopníka leteckých katastrof...

 

Ve výše uvedeném případě byla ztráta pro letecký svět dvojnásobná. Byl zničen unikátní letoun Be-50 Beta Minor, cvičný stroj z 30. let minulého století. Respektive stejný stroj, postavení jako originál dle původních plánů a za použití původních materiálů a postupů panem J. Klabanem v letech 1990-2015. Jeden z unikátních letounů, vzniknuvších v dobách, kdy národ žil heslem „Vzduch je naše moře“...

 

https://cs.wikipedia.org/…nor
 

Tento letoun, připomínající dnes již více než stoletou slávu československého letectví, však nezanikne. Vstane jako bájný Fénix z popela a opět stane se ozdobou leteckých dnů, sletů a dalších akcí. Jeho tvůrci rozhodli se jej vybudovat znovu a my, Český svaz letectví, považujeme za svoji povinnost a za velkou čest je v této snaze plně podpořit. Proto, aby celý svět viděl, že jsme národem s obrovskou leteckou historií...

Proto, abychom pomohli tuto historii udržet a přenést na příští generace...

Proto, že bez historie není budoucnosti...

Proto, abychom uctili památku někdejších tvůrců tohoto a dalších nádherných aparátů těžších vzduchu...

Proto, abychom uctili památku těch, kteří na oltář československého letectví položili to nejcennější, vlastní život...

Proto, že československé a české letectví žije a žít bude...

Proto, že vzduch byl, je a bude naše moře navždy...

 

Pár fotografií...

 

Beta opět poletí

 

Vzduch je naše moře

Původní Bety (Be 50 Beta Minor) vznikaly a létaly v polovině třicátých let, v době, kdy byl kladen velký důraz na sílu a vycvičenost československého letectva, v době, kdy všeobecně platilo známé a uctívané heslo “Vzduch je naše moře”. Opětovným přivedením tohoto letounu na české nebe chceme připomenout více jak stoletou tradici československého letectví, protože bez znalosti historie není budoucnosti. Proto věříme, že do tohoto projektu společně s námi vstoupíte i Vy.

 

Čtvrt století práce

V letech 1990-2015 stavěl ve volných chvílích letecký odborník, restaurátor, pilot, a především letecký nadšenec Jan Klaban unikátní stroj historické konstrukce Be 50 Beta Minor. Vše podle originálních výrobních dokumentů, za dodržení původních materiálů, technologií a výrobních postupů. Po úspěšném zalétání se stal ozdobou nespočtu leteckých dnů a jeho eleganci mohli obdivovat návštěvníci Leteckého muzea Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi.

 

Tragická nehoda

Shodou několika negativních faktorů netechnického charakteru historický letoun 11. srpna 2018 havaroval. V jeho troskách tehdy zahynul velice zkušený profesionální pilot, letecký instruktor, plachtař, a hlavně skvělý člověk, Bohumil Rosička. Ztráta kamaráda i historického stroje nás velice bolela, a tak se po řadě jednání skupina leteckých nadšenců sdružená v Air Service Pilot Klubu rozhodla tento letoun rekonstruovat podle původní dobové dokumentace.

 

Beta opět poletí

Rekonstrukce se bude realizovat na profesionální úrovni pod dohledem Úřadu pro civilní letectví. Finanční pokrytí nákladů na materiál, komponenty, generální opravu motoru, odbornou práci a certifikaci představuje značné náklady. Část nákladů již máme zabezpečenou, ale ke konečnému cíli ještě potřebujeme nemalé finanční prostředky poskládat. Proto jsme se rozhodli na podporu stavby nového letounu Beta Minor uspořádat veřejnou sbírku. Věříme, že najdeme pochopení u všech těch, kterým není lhostejné připomenutí historického skvostu a tradic českého leteckého průmyslu a “zlatých českých rukou”.

 

Jak nám pomoci

 

1. Finančním darem na účet “Beta opět poletí” 292704009/0300 Bohužel i po uhrazení škody pojišťovnou ve výši 1 980 000 Kč nám stále na dokončení oprav chybí zhruba 1 200 000 Kč. Pro představu a transparentnost uvádíme hlavní body našeho rozpočtu: Dokončení opravy “draku” (hlavní konstrukce letadla) 550 000 Kč. Generální oprava motoru 480 000 Kč. Zálet, poplatky Úřadu pro civilní letectví, pojistka 170 000 Kč. Celkem nám tedy chybí zmiňovaných 1 200 000 Kč. Budeme rádi za jakýkoliv příspěvek na náš transparentní účet č. 292704009/0300 vedený u ČSOB. Na tomto odkazu můžete sledovat stav konta a pohyby na účtu.

 

2. Přihlaste se k odběru novinek Rádi bychom s vámi touto cestou zůstali ve spojení. Budeme vám zasílat novinky o průběhu prací, zajímavé fotografie i jak pokračuje naše sbírka. Novinky budeme zasílat maximálně dvakrát do měsíce na vaši e-mailovou adresu, kterou nikdy neposkytneme třetím stranám a souhlas můžete kdykoliv odvolat. K registraci pro odběr novinek stačí zaslat e-mail na be50beta@seznam.cz.

 

3. Řekněte o nás svým přátelům Čím více se nás zapojí, tím větší bude mít náš projekt šanci na úspěch. Řekněte svým přátelům, že se mohou přihlásit k novinkám zasláním e-mailu na be50beta@seznam.cz nebo jim zašlete odkaz na web https://www.lmmv.cz, kam v budoucnu umístíme další informační materiály, které si budete moci stáhnout a poslat či vytisknout.

 

Více o nás

Honza Klaban, stvořitel původní Bety, se rozhodl rozehnat šedé myšlenky po havárii stavbou nové Bety. Od prvního dne získal souhlas a stoprocentní podporu provozovatele tohoto typu, Air Service Pilot Klubu z. s. – spolku zkušených pilotů, stavitelů a restaurátorů letadel této třídy. Po úmrtí Honzy Klabana počátkem roku 2020 tento spolek pověřil vedením projektu „Beta opět poletí“ Jaroslava Krištofa a koordinací stavby, zkoušek a letového provozu Petra Rautnera. Air Service Pilot Klub z. s. letiště Strunkovice, je investorem, zadavatelem stavby a budoucím provozovatelem nového letounu Be 50 Beta Minor.

 

Ing. Jaroslav Krištof

Jednatel, Air Service Pilot Klub z. s.

 

Ing. Petr Rautner

Koordinátor projektu, člen ASPK z. s.