Longa, per longa...

... Aviatická po učitelsku by Monika Szabóová...

 

Dlouhá, předlouhá,... byla cesta aviatikova. Od doby, kdy s touhou a závistí pozoroval letící ptáctvo a přemýšlel, jak překonat přitažlivost zemskou. Dnes už na tyto průkopníky a myslitele vzpomínáme s úctou, pozorujíc supermoderní štíhlé šípy, prohánějící se oblohou rychlostí, o níž se prvním aviatérům ani nezdálo...

 

Sobotní den se dá prožít různě. Když je nebe jak vymalované, předpověď počasí hlásí sluníčko na celý den, stačí si sbalit brýle, klobouk, opalovací krém, dalekohled a už jsme cestě. Tři generace natěšené na leteckou podívanou, jíž slibuje již 25. ročník tradičního (nejen) leteckého setkání pod pardubickým nebem. Čtvrt století existence! To je krásný věk. Každý, kdo jezdí na tuto akci, ví, že pokaždé je jiná. Někdy se něco nepodaří, jindy udělá totální škrt přes rozpočet zdivočelé počasí. Vždy se však organizátoři snaží připravit program plný atraktivních ukázek a zábavy pro všechny...

 

Jak to ale všechno začalo? Na počátku byla myšlenka uspořádat důstojnou oslavu 80. výročí přeletu Ing. Jana Kašpara z Pardubic do Prahy. Nadšenci ultralehkého létání se rozhodli uspořádat obdobný přelet a směle přidali i další nápad. V Pardubicích i na dostihovém závodišti v Chuchli se konala lidová letecká podívaná, kterou Jan F. Šára z redakce časopisu Letectví+kosmonautika nazval Aviatickou poutí pro všehochuť, kterou nabízela. Ohlasy na tuto akci přiměly organizátory pokračovat v načatém díle...

V následujícím roce se navázalo na tradici pěti ročníků memoriálu z meziválečného období, proto se soutěžilo v přesnosti přistání ultralehkých letadel. A v atraktivnosti programu se pokračovalo dál. Aviatickou pouť navštěvovala vždy řada významných osobností. Velkým překvapením se stal v roce 1993 i přílet podnikatele Tomáše Bati, který zde tehdy zavzpomínal i na své vítězství v Memoriálu Ing. Jana Kašpara v roce 1935 na stroji de Havilland DH.80A Puss Moth...

V Pardubicích se postupně prezentovali sportovní piloti, akrobaté, kompletní Display team vojenského letectva a současně se začaly objevovat i vojenské letouny ze zahraničí. Na rok 1996 připadalo šedesáté výročí od vzletu legendárního stíhacího letounu Supermarine Spitfire, a tak byla Aviatická pouť roku 1996 poprvé tematicky zaměřena. Byl uspořádán Spitfire Meet. Samozřejmě nechyběly sportovní letouny ani ultralehká letadla. Na letecké základně se tehdy sešlo celkem 201 strojů. Čestnými návštěvníky se stali veteráni z druhé světové války. Novinkou se stal Military Car Meet, dostaveníčko majitelů vojenských vozidel z druhé světové války...

Tématem další poutě byla například oslava 80. narozenin leteckého průmyslu, připomenutí 55. výročí spojenecké invaze do Normandie, výročí bitvy o Francii. V roce 2004 se zde uskutečnil i světový rekord, který je zapsán v Guinessově knize. Jde o počet větroňů vlečených jedním letadlem. Na pardubickém nebi se tehdy za Turbo Čmelákem představilo sedm celokovových větroňů L-13 Blaník...

Na rok 2006 připadalo 95. výročí přeletu Jana Kašpara z Pardubic do Chuchle. Organizátorům se podařilo zajistit originální Blériot IX z roku 1918 švédského pilota Mikaela Carlsona, ten zopakoval let do Prahy. Ve stejném roce z Aviatické pouti odlétl ultralehký letoun TL-2000 Sting na cestu kolem Evropy...

Od roku 2010 se letecká show rozrostla o velkoprostorová divadelní představení na zemi, kdy letové ukázky doplňují pozemní scény navozující atmosféru daného období. Zkrátka bylo toho vždy hodně, co organizátoři návštěvníkům nabízeli a nabízejí doposud...

 

A jaká byla ta letošní? Pestrá, horká,... a povedená... Program nabídl průřez celosvětovou historií letectví od první světové války po současnost. Přehlídka se soustředila především na dvě kulatá výročí – 70 let od ukončení druhé světové války a 75 let od bitvy o Británii...

K vidění byly tři letecké scény inspirované druhou světovou válkou. Unikátem pak bylo takzvané Balbo, společný průlet devíti vojenských letadel z druhé světové války. Zúčastnily se jej stroje Messerschmitt Me-109 Buchon, Hawker Hurricane, Supermarine Spitfire, North American P-51 Mustang, Jakovlev Jak-3, Twin Beech, North American B-25 Mitchell, Lockheed P-38 Lightning a Grumman F4U Corsair. Velkou pozornost vzbudilo dopravní letadlo Lockheed L-10A Electra, se kterým Jan Antonín Baťa podnikl cestu kolem světa. Je to jediný letuschopný letoun tohoto typu, který nedávno slavně překonal Atlantik, aby přistál na svém novém domovském letišti v Točné. Kromě letových ukázek byla samozřejmě další letadla k vidění i na zemi. Dále zde byly i ukázky rádiem řízených modelů kamionů, hasičské techniky, program pro děti, dostaveníčko historických vozidel a mnoho dalšího nač se dalo koukat...

Letošní jubilejní ročník připomněl i jednoho z mnoha letců, kteří za svobodu vlasti položili svůj život. Pořadatelé, účastníci i hosté oslavili společně sté výročí od narození pardubického letce Rudolfa Borovce, který stanul za 2. světové války na prahu nasazení na nebi Francie, zapojil se do operací na Hurricanech a Spitfirech v rámci RAF, poté jako aktivní účastník SNP byl členem 1. čs. samostatného stíhacího pluku, aby padl v boji jako člen partyzánského oddílu...

 

Počasí vyšlo, možná až moc, a tak se pořadatelé snažili lidem pobyt na rozžhavené ranveji zpříjemnit, v permanenci byly kropicí vozy a cisterny s pitnou vodou. Lidé se mohli chodit občerstvit či schovat i do hangárů, nicméně riskovali, že přijdou o některou z ukázek, jako například o kaskadérku Peggy Walentin, vystupující na křídle dvouplošníku Boeing Stearman PT-17, pilotovaného jejím manželem...

 

Bylo toho k vidění opravdu dost. Ze zasvěcených útržků hovorů bylo znát, že mezi diváky je řada současných, ale i bývalých letců. I přes horké chvilky a s nimi spojené zdravotní obtíže, způsobené sluncem, odcházeli všichni z letiště s plným pytlem dojmů a s pocitem hezky prožitého dne...

 

Fotogalerie...

 

A co nás těšilo ještě více? I tuto letošní podívanou zhlédlo díky spolupráci s pořadateli a kolegy z pardubické odbočky Svazu letců ČR (velký dík tímto zasíláme všem, zejména panu Jandovi...) několik školáků, tentokráte ze Základní školy T. G. Masaryka v Poděbradech. Těch, kteří si vstupenky vybojovali na dubnové střelecké soutěži ve Dvorech u Nymburka, která nesla titul Vzpomínka na Regiho Schamse, zorganizované naší Odbočkou 30 „gen. Karla Mrázka, DFC, DSO“. Kamarádi, děkujeme. A nashle za rok opět pod pardubickým nebem...