Ještě něco o Jardovi...

... Pár kapitol z jeho života...

©Pytlák
 
Jarda Novák, navigátor 311. (československé) bombardovací perutě RAF byl můj přítel. Vzdálený, anžto žil až v Austrálii, na druhé straně Modrokoule, nicméně byl. Na tom se nic nemění...



Byl také prvním československým příslušníkem Královského letectva, s nímž jsem měl možnost se setkat trochu blíž. Na jaře 2006 jsem dokonce měl možnost navštívit ho u něj doma, v Merewetheru, krásné čtvrti hornického města Newcastle, v australském Novém Jižním Walesu. Několik let jsme spolu pak dávali dohromady jeho životní osudy. Vydal jsem je na svých webových stránkách. Pro zájemce proto nyní přidávám pár odkazů...

 Vzpomínky válečného letce – úvod
 Útěk za nadějí
Francouzské zklamání
Na půdě a nebi hrdého Albionu
Na množství nehleďte
Létání u Transport Command
Hořká chuť vítězství
Cesta do neznáma
Nový domov

Bez Bobbyho neletím (Jan Procházka, Czech Armed Forces Today, 2/03)

Slavnostní udělení čestného občanství, 17. 9. 2007, Benátky nad Jizerou
V pět po válce U kalicha, posezení v hotelu Duo, 3. 10. 2007
Advance Australia Fair – rozloučení na letišti, před návratem do Austrálie (tehdy to bylo naposledy, co jsme se mohli setkat tváří v tvář...)

Milewický aerosalón historický – výstava modelů, kde byla jedna vitrina věnovaná právě plk. Novákovi

Kříž pro Jardu – udělení Kříže Obrany Státu

Devadesát

A to bylo naposledy, co jsem Jardu viděl. pohled už to nebyl moc hezký, stáří je ošklivá věc a příroda je nespravedlivá. Ale pořád, a na tom se nic nemění, to byl kamarád. A bude navěky, i když už jen tam nahoře. A v halvě a srdci...